Google şi Facebook se luptă pentru supremaţie

Posted: 09/07/2010 in Uncategorized
Tags:

 

Despre o intrare in forta a Google pe piata retelelor sociale se vorbea demult, insa pataniile din februarie ale Google Buzz, care si-a atras atatea critici pe motiv ca incalca intimitatea utilizatorilor, au inchis pentru moment subiectul. Acum vrea sa mai incerce o data: urmeaza Google Me.
“Mare zvon mare: Google va lansa un concurent pentru Facebook foarte curand, numit Google Me; sursa este foarte credibila.” Acest anunt, publicat la sfarsitul lui iunie pe Twitter de catre Kevin Rose, CEO al agregatorului de stiri Digg, a dus la numeroase speculatii despre misteriosul proiect. In prezent, Google detine cea mai mare parte a a componentelor necesare ca sa dezvolte o platforma sociala. Pe de o parte se afla Google Profile – care permite utilizatorilor sa isi creeze o pagina cu informatii personale, si Google Buzz – serviciu care le ofera posibilitatea de a face actualizari ale statusului si de a comunica intr-un sistem comparabil cu cel al Facebook. Pe de alta parte exista Google Wave, o aplicatie de comunicare si colaborare online care vrea sa integreze

e-mailul, mesageria instant, comunitati de tip wiki si facilitatile de retea sociala, si Latitude, aplicatie care permite publicarea in reteaua de prieteni a locului unde se afla un utilizator. “Latitude are trei milioane de utilizatori, potrivit datelor furnizate de Google, pe cand Buzz sta foarte prost la acest capitol”, comenteaza Greg Sterling de la publicatia Search Engine Land. O asociere intre Latitude si Buzz, crede el, ar fi interesanta si potential utila… Lance Ulanoff, redactor-sef al publicatiei PCMag.com, considera insa ca tuturor acestor produse le lipseste cota de piata, voga si terenul favorabil ale Facebook. “Buzz n-a fost marele reper pe care l-ar fi dorit Google, iar serviciul Wave e interesant, dar inca prea abscons pentru prea multa lume. Ei n-au nimerit-o inca in privinta abordarii corecte a interactiunii online. Dar ma astept sa incerce in continuare pana reusesc, pentru ca au capacitatea”, adauga Ulanoff. Ceea ce Google si orice altcineva trebuie sa isi aminteasca este faptul ca Facebook nu a capatat succesul de acum peste noapte – “i-a luat ani sa ajunga aici si este inca in crestere”.

      Zvonul despre noua retea Google Me vine la doua luni dupa ce Facebook a lansat protocolul Open Graph, care extinde incredibil “aria de acoperire” a internetului pentru compania lui Mark Zuckerberg, permitand membrilor retelei sa se foloseasca de cunoscutele butoane “imi place” si “recomand” pe zeci de mii de site-uri din toate tarile. Rezultatul e ca profilul fiecarui membru al Facebook devine un fel de agregator sui generis de informatii si preferinte, automat propagate in cercul de prieteni de pe Facebook sau, dupa caz, in toata reteaua. Potrivit firmei de cercetare de piata Hitwise, site-urile de retele sociale deja au depasit motoarele de cautare ca interes pentru utilizatori. In luna mai, 14,5% din totalul traficului pe internet a fost concentrat de retele sociale si forumuri, in timp ce motoarele de cautare au reprezentat putin peste 10%.
Purtatorul de cuvant al Facebook a refuzat sa comenteze speculatiile despre Google Me, iar Google a fost la fel de reticent in a discuta despre zvon, ceea ce nu-i impiedica pe comentatori sa discute despre potentiala noua retea ca despre un urmator pas logic pentru companie. Unii sunt de parere ca Google ar putea sa integreze Orkut si Buzz si sa faca o retea sociala care ar avea un total de 200 de milioane de utilizatori in momentul lansarii. Orkut, platforma lansata in anul 2004, nu are o baza mare de utilizatori in Statele Unite, ci in Brazilia si India, iar varsta celor care o frecventeaza este situata in general intre 18 si 25 de ani.
Desigur, nici Orkut, nici Jaiku, un rival al Twitter cumparat de Google, nu se pot masura cu marile retele ale ultimilor ani – Facebook, MySpace, Twitter. Cu lansarea Buzz in februarie 2010, o retea care porneste de la platforma Gmail, Google a incercat sa-si faca insa intrarea in stil mare pe piata socializarii pe internet. Buzz permite utilizatorilor sa faca actualizari de status, sa posteze fotografii, videoclipuri si sa poarte conversatii cu prietenii, folosindu-se de universul Gmail; teoretic, orice posesor de cont Gmail poate incepe automat sa socializeze prin Buzz cu oricare alt posesor de cont, pornind de la propria lista de contacte. In practica insa a insemnat un scandal enorm, intrucat acest gen de socializare presupunea publicarea automata de catre Buzz a listelor de cotacte pe Gmail ale utilizatorilor, ceea ce practic ii dezbraca pe acestia – fara sa-i invite sa opteze – de ultimul refugiu al intimitatii pe internet: e-mailul si lista de contacte personale.
In momentul lansarii Google Buzz, Jeremiah Owyang, analist de social media la compania de consultanta Altimeter Group, spunea ca este “un atac direct la adresa retelelor sociale, in general, si a Facebook in particular”. Harry McCracken, fondatorul site-ului de tehnologie Technologizer.com si fostul redactor-sef al revistei PC World, este de parere insa ca pentru Google n-ar fi cea mai fericita idee sa incerce sa concureze asa Facebook. “Faptul ca Buzz s-a lansat cu atatea probleme arata ca oamenii nu vor neaparat ca prezenta lor online sa depinda de relatia lor cu Google”, a declarat McCracken pentru Fox News. Indiferent ce va tinti proiectul Google Me si ce servicii si aplicatii ale Google ar integra, comentatorii sunt sceptici ca vreo retea noua de acest gen ar putea detrona Facebook, care are in prezent in jur de 450 de milioane de utilizatori, iar in viitorul apropiat se asteapta sa treaca de pragul de 500 de milioane. In lumea internetului insa lucrurile se schimba rapid, iar schimbarile sunt greu de anticipat: cine s-ar fi gandit acum cativa ani ca gigantul MySpace poate fi intrecut in popularitate de Facebook?
                                                                                                                                                                    Sursa businessmagazin.ro
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s