Prezentarea noului Ubuntu 10.04 – Lucid Lynx

Posted: 17/04/2010 in Uncategorized
Tags:

Asteptarea a luat sfarsit si Ubuntu 10.04-Lucid Lynx LTS a iesit la lumina, mai colorat, mai atractiv si sa speram cel putin la fel de fiabil precum predecesorul sau, 9.10-Karmic Koala.
Anticipand anuntul oficial de pe site-ul www.ubuntu.com, am instalat sistemul pe un HDD curat, dupa ce evident am scris imaginea ISO pe un CD, asa cum cere. In randurile de mai jos voi incerca sa va impartasesc primele mele impresii alaturi de 10.04.
La fel ca in cazul tuturor instalarilor de sisteme Linux se incepe cu descarcarea imaginii ISO de pe un site cat mai de incredere. Cum am anticipat putin lansarea oficiala, am gasit pana la urma un site bun de unde am descarcat un ISO de 699 mb.
Dupa arderea CD-ului am trecut la partea propriu-zisa de instalare. Spre deosebire de 9.10, noul 10.04 intra mult mai repede in desktop, unde printr-un simplu dublu-click se incepe procesul de instale.
Cei 7 pasi deja clasici ii regasim si in 10.04, cel mai important
ramanand partitionarea HDD-ului. Cu putin mai multa experienta fata de prima mea instalare, de aceasta data am ales urmatoarea schema de partitionare pe un HDD de 80 GB IDE Western Digitall:
100 mb pentru “/boot”
10000 mb pentru “/”
1000 mb pentru SWAP
69000 mb pentru “/home”
Atentie: toate partitiile trebuie sa fie setate cu Primary & Beginning.
Procesul propriu zis de instalare mi s-a parut ca a durat ceva mai mult decat in cazul 9.10 sau Mint 8, dar, in cele din urma, totul este bine cand se finalizeaza cu bine.
Restart, boot dupa IDE 0 si hai la treaba.
Prima schimbare care iti sare in ochi la noul 10.04 este de ordin cromatic, vechiul fundal maro clasic pentru Ubuntu fiind inlocuit in Lucid Lynx cu un violet (sa fie intr-un ceas bun atunci si cu noroc pentru toti utilizatorii), iar cele doua panel-uri sunt de culoare inchisa, oferindu-i un aer mai sobru.
A doua schimbare, una contestata si blamata pe Forum de mai toti utilizatorii, este cea legata de plasarea butoanelor de inchidere, minimizare si maximizare a ferestrelor in partea stanga. Este adevarat ca si eu am tendinta de a merge mereu in dreapta din obisnuita, dar, din respect pentru lucrul nou, am sa incerc sa lucrez cu ele in stanga, desi parca m-as scarpina la urechea dreapta cu mana stanga.
Trecem la partea de hardware. In cazul meu driverul Nvidia recomandat si-a facut frumos update, functionand la capacitate maxima. Conexiunea la internet a fost detectata din prima, iar sunetul la fel.
Firefox a ramas in continuare default internet browser. O prima schimbare pe care nu as trece-o totusi la minusuri este legata de Flash Plugin. Daca in 9.10 era detectat de sistem si doar printr-o simpla selectare se instala, de aceasta data in 10.04 trebuie mers personal pe site-ul Adobe, care ofera un suport foarte bun pentru Ubuntu.
Cel mai simplu, si va recomand din propria experienta, deschideti http://www.youtube.com si acolo apare link direct catre Adobe. Selectati pachetul APT pentru Ubuntu si in cateva secunde problema este rezolvata.
Partea de soft a ramas in mare cam aceeasi. Dupa cum spuneam Firefox este default internet browser, OpenOffice 3.2 ruleaza excelent pe segmentul sau, iar ca audio player avem in continuare Rhythmbox.
Cu acesta nu prea m-am impacat pana mai acum cateva saptamani, cand l-am descoperit la adevarata capacitate in Mint, dar acum suntem prieteni foarte bun. Un lucru extraordinar gasit in Rhythmbox este Ubuntu Music Store, un spatiu virtual unde puteti asculta si cumpara piesele favorita la doar 99 eurocenti.
Mergem mai departe si ajungem la o aplicatie absolut noua: Gwibber Social Client. Canonical a venit cu aceasta in intampinarea nevoilor de comunicare ale utilizatori, mai multe retele sociale, printre care Flickr, Twitter sau Facebook, fiind aduse sub acelasi acoperis. Astfel, fiecare dintre cei care avem conturi pe aceste retele ne putem gestiona mesajele, pozele si statusurile direct din desktop, fara a fi nevoiti sa intram de fiecare data in browser.
O alta bila alba pe care o acord Canonical este pentru Pitivi Video Editor, aplicatie care ofera suport pentru crearea de fisiere video. Inca nu l-am testat, dar din ce am vazut ca si layout aduce destul de bine cu Windows Movie Maker.
La capitolul bile negre, acord doua pentru Canonical. Una pentru mentinerea Empathy ca si default IM client, si o alta pentru scoaterea GIMP din Graphics.
Evident ambele inconveniente pot fi rezolvate foarte usor: Ubuntu Software Center. Aici, pe categorii, gasim o multitudine de programe si programele care sa ne ajute in activitatea de zi cu zi.
Cu acestea inchei ’scurta’ mea prezentare si urez Ubuntu o viata cat mai lunga si o dezvoltare pe masura pasiunilor pe care le genereaza in fiecare dintre noi.
P.S. Ubuntu 10.04-Lucid Lynx este un LTS (Long Term Support), ceea ce inseamna ca pana in 2012 il putem folosi fara probleme, avand parte de tot sprijinul Canonical cu update-uri.
Leave a Reply

